mandag den 14. juni 2010

Svends savlesmæk


Jeg har fået en del henvendelser omkring opskriften på de små savlesmækker.
Jeg fandt opskriften "Kerchief Bib" på Ravelry, men har lavet noget om på den. Så selv om der er copywright på opskriften, vover jeg her at bringe opskriften på dansk på min måde at strikke dem på, og jeg kalder dem selvfølgelig :

SVENDS SAVLESMÆK
Slå 3 masker op på pind 3 1/2 med dobbelt bomuldsgarn.
Strik en pind ret.
Strik en ret, slå om, en ret, slå om, en ret.
Strik en pind ret.
Strik en ret, slå om, tre ret, slå om, en ret.
Fortsæt på denne måde med at tage to masker ud på hveranden pind indtil der er 47 masker på pinden.
Næste pind : strik 15 ret, luk 17 masker af, strik 15 ret.
Nu strikkes den første strop over de første 15 masker, mens de sidste 15 masker hviler.
En maske løs af, ret pinden ud.
Luk fra retsiden en maske af i halskanten på flg. måde:
En ret, tag en maske løs af, en ret, træk den løse maske over. Ret pinden ud.
En pind ret.
Fortsæt på denne måde med at lukke en maske af i halssiden på hver anden pind indtil der er 7 masker tilbage.
Strik 5 pinde ret.
På næste pind laves et knaphul: tre ret, luk en maske af, to ret.
Næste pind: tre ret slå om, tre ret.
Strik 2 pinde ret.
Næste pind: to ret sammen , tre ret, to ret sammen.
Ret tilbage.
To ret sammen, en ret, to ret sammen.
Ret tilbage.
Luk de tre sidste masker af.
Strik den anden strop magen til blot spejlvendt og uden knaphul.
Hæft ender. Sy knap i. Sy eventuelt pynt på.

Hvis I bruger min opskrift vil jeg meget gerne have, at I linker til min blog

12 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Tak for opskriften..
Jeg håber da en dag at jeg bliver farmor til en lille en som savler.
Stort smil.

Lin sagde ...

Nej det lyder godt.Tak for det. Din model er saa meget paenere end originalopskriften.

Fru Knudsen sagde ...

Tak for opskriften.

Carina sagde ...

Tack för att du delar mönstret! Givetvis ska jag länka till din blogg.

AGJ sagde ...

En rigtig fin savlesmær til mit kommende barnebarn
Tusind tak for opskriften

Lone Hviid sagde ...

Tak for opskriften, hurtige og nemme at strikke...har allerede strikket 3 stk på et par dage ind imellem andet strikketøj (pausestrik) :-)

Gitte sagde ...

Tak for opskriften. Den skal afprøves til min nieces 2 små tvillingedrenge til maj. Så jeg kan godt nå at få lavet nogle stykker inden da 👏😀

Tina sagde ...

Hvor er de fine. Må strikke sådan nogen til mit kommende barnebarn

Unknown sagde ...

Hvilken tykkelse bomuldsgarn bruger du?for det lyder lidt voldsomt med dobbelt tråd på p 3,5. Det må være en meget tynd garn😀

Anonym sagde ...

Der står: pind 3 1/2 med dobbelt bomuldsgarn.

Anonym sagde ...

Tak for opskriften .Jeg har brugt bomuld 8/4 dobbelt og bomuld 8/8 .samme gode resultat.

Unknown sagde ...

Tak for opskriften 👍