søndag den 23. oktober 2011

Hurtige striber

Stribet cardigan strikket med to tråde af rester i Tvinni og Alpaca 2.
Efter at have kigget på de andre fine stribe-cardigans, der er strikket rundt omkring i Blogland, besluttede jeg mig til at have en neutral bundfarve, for ikke at få et alt for uroligt udtryk. Kanter og mellemstriber er strikket i mørkebrun. Derudover er der brugt 14 andre farver, og de er ikke valgt tilfældigt. Jeg lagde dem op, for at se hvilke og hvilken rækkefølge jeg synes så bedst ud:-)Jeg synes, jeg manglede et par farver (gul og rød), så dem har jeg byttet mig til hos Nynne. Hvor jeg havde både Tvinni og Alpaca 2 i samme farve, er der brugt en tråd af hver. Det giver et blødere resultat, og jeg er altså lidt uldsart.
Som sædvanligt, når jeg strikker glatstrik, tænker jeg, at det var dog en utrolig ujævn og lidet køn strik jeg præsterer. Og som sædvanligt sker der mirakler, når strikken har skvulpet rundt i vaskemaskinen, og kommer ud som noget, der kunne ligne maskinstrik:-)
Jeg har virkelig nydt at strikke stribecardiganen - man bliver glad af alle de farver. Mens jeg strikkede, har jeg siddet og udtænkt nye resteprodukter. Jeg tror jeg vil til at strikke noget mere mønstertrik - fairisle - Fasset-strik - eller hvad man nu vælger at kalde det. Som yngre strikkede jeg en masse Kaffe Fasset-strik - både til mig selv og børnene. Desværre er intet af det gemt. Det er røget til genbrug, og det kan godt ærge mig lidt i dag, at jeg ikke har gemt det.
Det er mange, mange år siden jeg har haft noget tværstribet, men efter at have tabt mig, kan det vist godt gå an. Det er i hvert fald en trøje, der liver op på mit altid sorte outfit, og jeg er rigtig glad for den:-)
FAKTABOKS:
Design: Mit eget
Garn: Tvinni og Alpaca 2
Garn fra lager: Ja
Anvendt: 385 gram - 135 gram brun - 250 gram andre farver
Farve: 15 forskellige
Købt hos: Mange steder
Pinde: Knit Picks 3 1/2
Str.: Min str. :-)

49 kommentarer:

Gitte sagde ...

Wauv - Irene - den er da bare så flot - din stribetrøje. Skønne skønne farver, som passer rigtig godt til sort og alt muligt andet ;-)
I ser super lækre ud sammen!
God søndag.

Karina sagde ...

Det er nogle vildt skønne striber, og de klæder dig rigtig godt!
Glæder mig til at se, hvad du finder på, at strikke af resterne :-)

KH

Unknown sagde ...

Den er superfin. Jeg liker slike gladprosjekt. Jakken ser ut til å passe deg perfekt også. :))

Ulla Røjkjær sagde ...

Det er skønne striber du har fået lavet Irene...

Strikkefuglen sagde ...

Hvor er den bare blevet flot, de striber er bare smukke og den passer dig rigtig godt.
Jeg får helt lyst til at strikke striber, men tror ikke det går(jeg er en rund model :-))
God søndag
Majbritt

nynne sagde ...

Fakta boks . Super fed stribet caedigan !! Hot or not ? Super hot !
Vi ses på fredag
Nynne

Birgitte Graversen sagde ...

Hold da fast, hvor er den god.

Fru Kahr sagde ...

Den er da blevet yderst vellykket, og helt anderledes end det du plejer at stikke.

Fortsat god søndag.

Pia sagde ...

Wauw hvor er den flot. Sikken et arbejde. Den klær´ dig godt.

Anonym sagde ...

Hold da op, de striber har du fået lavet skønt, den er så smuk i de farver, og den klæder dig super.
Den er da perfekt til sort tøj.
God søndag

Kirsten Amstrup sagde ...

Den er blevet utrolig smuk - og ikke det mindste urolig. Tværtimod må du være meget meget god til at vurdere en farvesammensætning, f.eks. de to røde, der ligger op ad hinanden.
Og den klæder dig da rigtig godt - i hvert fald bagfra :-).
Jeg kan bare ikke forstå, du ikke skulle højere op end pind 3½, når du strikker med twinni og alpaca 2. Jeg tror mindst jeg skal op på en 4. Strikker du meget løst?
Under alle omstændigheder: stort tillykke med resultatet, og tak iøvrigt for at give lidt input til tanker om, hvordan den alt for store restebunke der ligger overalt i skuffer, skabe og på hylder kan bruges.

Merete sagde ...

Den er godt nok flot, og sikke nogen skønne farver. Du kan helt sikket godt have en tværstribet trøje.

amstrik sagde ...

hej
syper flot striber.. og modellen passer perfekt.. håber du har skrevet den ned så du kan gentag succen næste gang.

det er lige sådanne min stribet tøje skulle se ud, men ved ikke om jeg har modet på at lave den uden en model og kan se at rigting mange af jer her inde er super let på fingerne og kan lave jeres egne modler, sejt.. måske jeg kan find mig et mønster et eller andet sted. hihi.. flot er din tøj så klart et hot til den.

Frujensensunikum sagde ...

En virkelig skøn trøje du har præsteret Irene jeg er helt vild med dit farvevalg... som du siger det kan man da kun blive glad af ;-))

At den så er lavet af rester giver jo lige en ekstra dimension og et velfortjent skulderklap.

kh Jane

Camilla sagde ...

Hvor er den bare fuldstændig fantastisk Irene!!! Sådan én må jeg lave mig engang!!
Dejlige dejlige striber!

Unknown sagde ...

Den er virkelig flot og lige til at blive glad i låget af. Rigtig god ide med den brune bundfarve.

Súnadóttir sagde ...

Super flot! Den klæder dig godt :)

Mvh Ása / sunadottir.blogspot.com

Irene sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Fru Olsen sagde ...

Du kan bestemt godt bruge tværstriber - det er bare en flot cardigan. God idé med en ensartet grundfarve.

Julia Zahle sagde ...

Yderst vellykket, Irene.

Berit sagde ...

Hold da op den er skøn, Irene!

Du har ramt rigtig godt med din farvesammensætning.

God solfyldt søndag til dig og Michael.

Fru Knudsen sagde ...

Forstår til fulde, at du er glad og godt tilfreds med den cardigan. Så utrolig flot og (glad) den er

Irene sagde ...

Det er jo helt overvældende al den ros:-) Tusind mange gange tak!
Kirsten: Jeg tror ikke jeg strikker specielt løst. Jeg tror min strikkefarhed er meget normal, men jeg kan ikke lide "løst" strik, så derfor er jeg gået ned i pind 3 1/2 :-)

Anonym sagde ...

Meget fin strik ;-)

Lea sagde ...

Smukke striber og hvor sidder den cardigan da bare godt på dig!!!!

Wow, mon ikke den bliver svær at få af her i vinter?

Karin Grøn sagde ...

Hvor er den SKØN- jeg elsker farver og jeg elsker mange farver rigtigt meget. Den er superfin til dig. Tillykke med den.

Eva sagde ...

Flot strik. Skønne farver:)

Strikkeglæde sagde ...

Skønt projekt som både kan glæde og vække minder fra andre strikkeprojekter

Jette sagde ...

Skønne skønne striber, passer jo nemlig fint med sort under.

Kludemutter sagde ...

Jeg kan kun gentage alle de andre ;)
Den er super fin og flot strikket.

Yt

Citronmoster sagde ...

Skønne sprælske stiber :)

Uldbegavet sagde ...

Dejlig dejlig trøje, den er rigtig skøn med alle de farver.

Quiltepigen sagde ...

Helt underskøn cardigan,ja du har ret ,man bliver glad af at kikke på den.

Mette G. sagde ...

Uha, som den ser lækker ud. Skønne, skønne farver.

Lykke sagde ...

yep, skønne farver til at blive glad i låget af - det er sagen :-)

Karin aka Guin sagde ...

Hvor er jeg glad for, at det gule og det røde garn var noget, du måtte bytte dig til; jeg var liiige ved at tro, det var den 'forkerte' Irene, jeg havde klikket ind til ;) Og super flot er den altså blevet - jeg er vild med, at det er den mørkebrune, der binder det hele sammen.

dqpage sagde ...

wow - den er rigtig flot.
god farvesammensætning.
hilsen Mona

Birte sagde ...

Flot trøje, jeg elsker også farver.
Jeg har lige et spørgsmål til dig.
Engang strikkede du noget du kaldte en tøffelcape, en lille vest i en blå farve så vidt jeg husker, den har ligget som billede i din sidebar. Nu kan jeg ikke finde den og kan ikke se du har en søger så jeg selv kan søge på ordet. Kan det passe at den var fra et tillæg til Hendes Verden nr 2 - 2009? Så har jeg nemlig fundet den.

Irene sagde ...

Birte: Tusind tak! Jeg har en søger oppe i øverste venstre hjørne:-) Men du har ikke kunnet finde vesten, fordi den i tillægget fra Hendes Verden - som jeg har strikket efter - hedder "Stille harmoni". Den er her: http://irenesoptegnelser.blogspot.com/2010/02/stille-harmoni.html.

Birgitte sagde ...

Den er virkelig skøn! Er helt vild med den farvesekvens, du har valgt.

Lin sagde ...

Hvor er den altså bare blevet flot Irene. Og sikke et arbejde med alle de ender der skulle hæftes.

Annette sagde ...

Åh Irene, hvor er den blevet smuk. Flot arbejde!

Birte sagde ...

Tusind tak for svaret, Irene, så er vi helt enige, det er også det mønster jeg har fundet og den vest ser rigtig dejlig ud. Jeg har fundet ud af hvor behageligt og varmt det er at gå med vest, så der samles på gode mønstre.

Hilsen Birte

Pernille sagde ...

Hvor er den blevet flot, og den sidder fantastisk.
Selvom jeg godt vidste det, kan jeg pludselig se, hvor meget mindre der er blevet af dig :)

Strikkeheksen sagde ...

For Søren da, det gik hurtigt - vupti så fik du lige en stribet trøje :-) Seje og flotte striber og farver og så passer den jo perfekt :-)

Hilde sagde ...

Den ble bare lekker. Herlig og fargesprek cardigan. Man blir så glad og lett om hjertet når man ser slike fargeglade klær. Du har virkelig fått til en flott fargekombinasjon :-)

Lavendel sagde ...

Den er SÅ smart, irene. Og jeg giver dig ret - længe leve vaskemaskinen! Har du en god hue/hat - opskrift ifm
hårtab???så ville jeg blive glad.

Irene sagde ...

Lavendel: Jeg har bare brugt almindelige hue-opskrifter fra bl.a Ravelry, men der kan du også søge på "chemo-hats". Og så er jeg vild med huerne fra den nye bog "Hattedamer". De fleste af dem sidder ikke så "tæt", så de er rigtig gode, når man ikke har hår:-)

Lis sagde ...

Din stribede cardigan er bare rigtig flot, som alt andet du jo laver. Du er bare dygtig.
Jeg er vild med dine farver og at du har valgt brun som bundfarve.

Kh. Lis