tirsdag den 15. september 2009

Babyjakke


Min datter og svigersøn har valgt, at de ikke vil vide hvilket køn det ventede barn har. Altså bliver jeg jo nødt til at strikke i "neutrale" farver, der kan passe til både drenge og piger. Hmrf!
Første(af forhåbentlig mange!) babyprojekt(er) er en lille råhvid jakke med hætte. Sådan en er helt uundværlig. Jakken har faktisk været færdig et stykke tid, men først i dag fik jeg mig taget sammen til at sy knapper i.

Opskriften er fra "Hendes verden" nr. 36.
Garnet er Sandness Duett 55% bomuld 45% uld, der kan maskinvaskes.
Jeg har brugt 5 nøgler(250gram) til en str. 3 mdr. og strikket på pind 4.
I opskriften er jakken helt ensfarvet. Jeg har tilføjet den turkisblå kant, da jeg ellers synes jakken blev for fersk.

Storesøster Nanna har valgt knapperne, og det er hun sluppet ualmindelig heldigt fra. Først rakte hun ud efter lilla knapper, men så snakkede vi lidt om, at det måske ikke var så smart til en dreng. Derefter rodede hun længe i mine knapper og fandt 8 ens knapper, men i 8 forskellige farver. Rigtig flot synes jeg:-)

11 kommentarer:

Fríða sagde ...

ej, hvor er den söd! og god idé hos Nanna med de mangfarvede knapper, de sætter lige det ekstra pift på.
kh.fra Island
Frida

Strikkeheksen sagde ...

Dit heldige asen :-) Hvor er den fin og den bliver jo netop noget helt særligt med den kant og de knapper :-)

Helle : sagde ...

Den er blevet så fin med de farvede knapper, utrolig som det kan give liv. Hvor bliver det spændende at se hvad køn det bliver.

Lavendel sagde ...

Det er rigtig fint, godt gået, Nanna! Jeg har en sort kjole, hvor jeg har knapper klar i hver sin farve, det er bare at komme i gang med at udskifte de kedelige sorte.

Nette sagde ...

Hvor er den sød.
Dejligt med kanten, det giver den altså et ekstra pift. Ligesom knapperne også gør.

Jeg kan forresten godt lide den måde huen er strikket på på.:-)

nynne sagde ...

Det er en rigtig fin baby jakke - detalje med knapperne er god.
Tillykke med prisen - meget ærligt svar du er kommet med

et cetera sagde ...

Jeg er også vild med multicolor knaprækken - det før den til noget helt særligt! - og så følte jeg mig helt varm ved at se sådan et kommende mormor og storesøster projekt, Irene :-)

Fru Kahr sagde ...

Lækker babysag:-)

Jeg lavede en tilsvarende model til Mads før han blev født. Mit "mønster" var min egen babyjakke. Desværre er den i akryl, og det havde jeg ikke den store lyst til at bruge + mine børn var alt for store til min lille jakke.

Tine sagde ...

Super fin jakke.
Og genial løsning med knapperne!

Irene sagde ...

Tak skal I have allesammen!

Unknown sagde ...

Den opskrift du har brugt til den lille babytrøje med hætte og farvede knapper, har jeg prøvet at finde på hendes verden, men kan slet ikke finde forskellige babyopskrifter. Var det i et blad som du købte, som du strikkede fra....
Vh Vibeke Voss