onsdag den 16. september 2009

Elizabeth Zimmermann


I går aftes, da jeg surfede rundt og læste indlæg på de blogs jeg følger, blev jeg fuldstændig ophidset(på den gode måde-forståes), da jeg læste Jared Floods(Brooklyntweed)nyeste indlæg.
Han er blevet kontaktet af en familie, der ejer en trøje strikket af selveste Elizabeth Zimmermann. To generationer har rent faktisk brugt trøjen, og nu ville familien have den fotograferet af Jared.
Og hvilken trøje! Den dame kunne altså virkelig strikke! Det er en smuk, klassisk, enkel og tidløs cardigan særdeles smukt strikket. Især ærmerne er noget helt for sig selv. Jeg sad og nærstuderede billederne både i går og i dag, uden at det er lykkedes mig helt at regne ud, hvordan hun har strikket dem. Opskriften er aldrig offentliggjort. Men der er håb forude. I øjeblikket er dygtige strikkere plus hendes egen datter i færd med at genskabe opskriften. Jeg kan næsten ikke vente. Den trøje må jeg bare strikke!
Tænk Jer en gang - hvis en af Jeres trøjer opnår at blive brugt og passet omsorgsfuldt på af to generationer. Det fylder mig med ærefrygt. Fantastisk!
Til de læsere som ikke måtte vide hvem Elizabeth Zimmermann er, så har hun bl.a skabt klassikere som "February Baby Sweater" og "Baby Surprise Jacket", der bliver strikket over hele verden.

13 kommentarer:

Gitte sagde ...

Lyder SÅ spændende ;-)

Gitte sagde ...

Og hvor er din babytrøje dog fin. Uanset køn, så passer den. Super ide med de forskellige knapper.

Tine sagde ...

Jeg så godt det indlæg, og læste bagefter de 2 forskellige historier, Jared Flood linker til.
Det er en utrolig historie.

Og jeg har også siddet og nærstuderet de ærmer. De er fantastiske.
Glæder mig også meget til opskriften.

Helle : sagde ...

Det bliver godt nok spændende, for det er en rigtig sød trøje.

damsgaarden sagde ...

Ærmerne tror jeg er strikket efter samme princip som hendes luffer der også er opskrift til i hendes så populære bog ;-)

nynne sagde ...

Når man ser den skønne lille sag af Zimmermann kan man kun tænke i superlativer.
Håber lidt det er en lille pige der vendtes i familien - så får du mulighed for t strikke de-om altså E Z koden knækkes. Det er lige den rigtige trøje til barselsgav - lidt kniplingeagtigi mønsteret

Strikkeheksen sagde ...

Det skal sandelig blive spændende at se, hvad der kommer ud af anstrengelserne :-)

Og ja, jeg kan godt forstå din ærefrygt, men vi satser da på, at vores strik skal bruges i to generationer, gør vi ikke? ;-)

Zette sagde ...

Jeg ser helt klart frem til opskriften - bare den kommer i handlen.

Jette sagde ...

Helt enig, den er sindsyg flot, sikke detaljer, råb højt når du hører der kommer en opskrift til den.

Lukka sagde ...

Jeg vil også vente i spænding på der kommer opskrift på denne søde sag. Hvad hedder den mon?

Irene sagde ...

Lukka - Hvis det er babytrøjen her på billedet du mener hedder den "February Baby Sweater". Opskriften findes i en af Zimmermanns bøger(på engelsk) og jeg har strikket den rigtig mange gange. Det er en ny voksencardigan fra EZs hånd, der er dukket op.

Lukka sagde ...

Jeg havde blot forstået det var trøjen på billedet der var debat om,har du strikket den efter engelsk opskrift, eller findes der en oversættelse? Mangler også ide til hvordan jeg strikker Suprice Jacket større end en baby str.
Vil du skrive på din blog, når den omtalte opskrift er klar?

Irene sagde ...

Lukka - Ja, jeg strikker næsten altid efter engelske opskrifter. Både "February Baby Sweater" og "Surprise Jacket" er lavet i voksenudgaver. Er du medlem af Ravelry kan du søge på dem der og få henvisninger til opskrifterne. Den nye EZ cardigan kan du se på Jared Floods blog. Jeg kunne bare ikke bruge hans billeder, da han har copywright på dem. Og ja - jeg skriver det på min blog, når den nye EZ-opskrift kan købes:-)