torsdag den 28. juli 2011

Brød og blomster

Når jeg bager brød og boller bruger jeg aldrig nogensinde en opskrift, og derfor bliver brødene heller aldrig ens. Væskemængden er nogenlunde den samme, men hvad jeg ellers kommer i afhænger af, hvad jeg har lyst til og hvad jeg har af mel og kerner.
I går bagte jeg et rigtig dejligt brød, som jeg vil skynde mig at give Jer opskriften på, mens jeg kan huske det:-)
Jeg har en flydende surdej i køleskabet, og hvis du ikke har det, skal du nok hæve gærmængden lidt.
IRENES SQUASHBRØD
4 dl vand
1 dl Thiese youghurt naturel
1/2 dl god økologisk olivenolie
20 gram økologisk gær
1 dl flydende surdej
1 tsk salt
1 stor tsk honning eller rørsukker
2 dl økologisk durummel
2 dl økologisk sigtet speltmel
1 lille groft revet squash
Økologisk hvedemel til det passer:-)
Rør gæren ud i væsken.
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt til dejen har den rette konsistens. Den skal være blød og smidig, men alligevel lidt klistret, så pas på med at komme for meget mel i. Lad dejen hæve tildækket med et viskestykke over til den har mere end dobbelt størrelse. Det kan godt tage 4-5 timer.
Slå dejen let ned og form et stort brød (eller 2 mindre hvis du foretrækker det). Brug lidt mere mel, hvis dejen er meget klistret. Lad brødet hæve indtil ovnen er varm.
Rids brødet med en skarp kniv og kom vand på det. Det giver en sprød overflade.
Bag brødet i en halv time ved 200 grader.
Hvis brødet ikke er brunt nok, så hæv temperaturen til 225 grader og bag det 5 min mere.
Lækkert at spise lunt med koldt smør på :-)
Velbekomme!
DAGENS BUKET FRA HAVEN
Dagens havebuket består af:
Lyserøde og pink floks
Hvide fredløs
Lime lodden løvefod
Lyslilla fyldte valmuer
Orange og gule morgenfruer
En sand øjenfryd!

17 kommentarer:

Min hverdag som pensionist sagde ...

Uhmmm, det lyder rigtig lækkert med dit brød. Og tak for opskriften:)

Der er næsten ikke noget skønnere end en buket fra haven, og hvor den dog smuk.

Kh. Majbrit:)

Eva sagde ...

Brødet kan næsten duftes gennem skærmen.
Er det sådan en surdej, som også bruges til rugbrød?

Sød buket:)

Pia sagde ...

Sikken et lækkert brød du har bagt. Tak for at du vil dele opskriften med os.
Din buket er meget smuk.

Unknown sagde ...

Det lyder lækkert og Eva har ret i at duften næsten kan mærkes -
Hvor er det smukke blomster fra haven - en rigtig sommerbuket.

Berit sagde ...

Synes jeg kan dufte det nybagte brød helt herud.

Og blomsterne er så smukke - jeg elsker, når man blander de klare farver.

mona sagde ...

Mmm, jeg får helt lyst til at bage -:)Squash i brød og kager, er rigtigt lækkert.
Dejlig sommerbuket! Den hvide fredløs havde jeg engang, den er så fin i buketter, den må jeg vist have fat i igen.

Irene sagde ...

Momsestrik: Velbekomme!
Eva: Nej, det er en surdej til franskbrød. Jeg har en anden til rugbrød.
Pia, Marianne og Berit : Tak!
Mona : Squash giver et dejligt saftigt brød og så er det sundt med alle de fibre:-)

Trillemus sagde ...

Det ser lækkert ud det brød. Jeg har forsøgt mig med at lave en surdej efter Claus Meyers opskrift men efter 3 dage kravlede det hen af køkkenbordet og lugtede forfærdeligt så det røg i skraldespanden. Hvilken opskrift på surdej bruger du ?

Kh Mette

Irene sagde ...

Mette: Det kan jeg simpelthen ikke huske, for jeg har haft den et godt stykke tid, og den er bare rigtig god lige nu:-)

Anonym sagde ...

MUMS hvor blev jeg lækkersulten og øjnene kunne næsten ikke flytte sig fra dine skønne blomster.

Tak for dejlig inspiration :-)

Kh Dothorsens

Helle sagde ...

Hjemmebakt brød er helt fantastisk godt. Må dessverre innrømme at jeg aldri har fått til brødbaking, selv om jeg blir litt fristet nå.

Nina Wegner sagde ...

Skønne, skønne sommerblomster og duften af nybagt brød hmmmm

knitnetty sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
knitnetty sagde ...

Åh det ser godt ut! Den oppskriften vil jeg gjerne prøve ut :) Jeg har en surdeig som har vært på "ferie" i fryseren i noen måneder nå, så det er på tide å vekke den til live igjen.
Håper du får en fin helg

Tina - omme i London sagde ...

Broedet lyder laekkert og bukketten er sgi da lige til at spise. Nej, hvor er den laekker!

Strikkeheksen sagde ...

Sikken et syn dit valmuebed - sådan en daglig glæde kan næsten ikke værdsættes nok :-)

Og så siger jeg tak for opskrift - det ser fantastisk lækkert ud dit brød :-)

Fynpige sagde ...

uHmmmmmmmm brødet dufter helt herned til sydfyn *smil*