fredag den 2. juli 2010

Køkkenhaven 2


Lige et par billeder mere fra min "køkkenhave". Fra venstre er det pluksalat, blegselleri, mynte og esdragon. Herunder er det persille og på det nederste billede kan man se den kant, der er på zinkbaljer og som sneglene ikke kan forcere. Kanten er på zinkbaljerne - det er ikke én vi har lavet.
Baljerne - vi har efterhånden 15 stk. - har vi købt på loppemarkeder rundt omkring i landet. De er i mange forskellige størrelser og former, og vi har givet fra 50kr op til 250 kr pr. stk for dem. De er fine at dyrke grønsager i, men bedst er de til grønsager der vokser "opad" - persille, purløg, krydderurter, salat, blegselleri, bladbede og bønner. Vi har ikke haft så meget held med rodgrønsager : løg, gulerod, rødbeder, porrer, persillerod og pastinak. At dyrke grønsager i baljer betyder, at du kan flytte rundt med dem efter forgodtbefindende, men det kræver til gengæld også, at du vander næsten hver eneste dag.
Baljerne er også rigtig fine til blomster. Hvis jeg husker det, plejer jeg at fylde en balje eller to med tulipanløg og stille i drivhuset om efteråret. I det tidlige forår bliver de så sat udenfor, og snart har du de smukkeste tulipaner. Claus Dalby gør det også:-) Jeg har siden set, at han som regel har to store baljer med tulipaner ved indgangen til sin have.

9 kommentarer:

Ann sagde ...

Hvor hyggeligt - og enkelt.
Tak for dine uddybende forklaringer.
Så må vi vel bare se at komme igang!?!

Madam Munch sagde ...

Det ser dejligt og funktionelt ud.har I lavet huller i bunden, så overskydende vand kan løbe ud? Hvis det f.x. regner meget en dag...

Merete sagde ...

En rigtig god idé med de zinkbaljer. Husker hvordan en lav zinkbalje blev brugt som soppebassin i haven som barn.

Annette sagde ...

Irene, hvor er det en fantastisk ide. I Danmark har jeg altid været vant til stor have, som jeg af og til savner hernede, hvor vi har altan.
Hvad jeg især savner er grøntsagerne og hidtil er det kun blevet til dyrkning af krydderurter på altanen, men du har givet mig mod på at dyrke grøntsager også. Tak skal du have.

Ruths datter sagde ...

Herlig urtehave du har. her kan du gå å klippe det du trenger. God helg til deg

Gitte sagde ...

Dejlige billeder fra din urtehave.

tror da også jeg skal forsøge mig med bladselleri. Tak for tippet.

eKirsten sagde ...

De er alt skønne, de zinkbaljer. Sådan nogle vil jeg ønske mig...

Unknown sagde ...

Deilig med urtehage. Jeg har en veninne som planter i baljer. Det er fint og ser så koselig ut. :))

Anonym sagde ...

visit me very funny

http://abozaid46.blogspot.com