torsdag den 1. juli 2010

Køkkenhaven


Det første vi kan høste fra køkkenhaven er blegselleri. Køkkenhave er måske så meget sagt, for de sidste år har vi dyrket vores grønsager i zinkbaljer på grund af sneglene. Det har den fordel, at der ikke er så meget lugearbejde.
Blegselleri er efter min mening en totalt uundværlig grønsag. Jeg får en stilk i min Powerjuice hver eneste morgen. Vi spiser dem rå i salater, og i næsten al italiensk mad er blegselleri en vigtig bestanddel. Vi knækker en stilk ad gangen på hver plante, så der kommer hele tiden nye. Derfor har vi blegselleri fra nu af og et par måneder frem.

8 kommentarer:

Tine sagde ...

Og så smager de bare rigtig godt :-)
God ide med at have køkkenhaven i baljer!

Eva sagde ...

Uhm, det ser lækkert ud. Smart ide med de baljer.

Man kan jo næsten tage køkkenhaven med på ferie...

Ann sagde ...

Sikken go ide med de zinkbaljer. Virker de? Kan sneglene virkelig ikke kravle op ad dem? Jeg bruger øl. Det har jeg haft god gavn af i alle de år, jeg har haft dræbersnegle.
Jeg elsker også bladselleri. F.eks. er den en vigtig ingrediens i den Sacred Hearts grøntsagssuppe, jeg laver i spandevis og med rigelig chili ;-)
Jeg har dog aldrig prøvet at dyrke dem. Måske jeg skal overveje....

Irene sagde ...

Ann: Vi har efterhånden dyrket grønsager på den måde i vel 3 år nu. De fungerer som en slags minihøjbede. Der skal blot bores et par huller i bunden, så overskydende vand kan løbe ud. Der er en lille skrå kant på baljerne, som sneglene ikke kan kravle over. Salat og krydderurter er også velegnede til baljer, mens det ikke rigtig dur med porrer, gulerødder og rødbeder.

Min hverdag som pensionist sagde ...

Hvor lækkert...uhmmm... vi har taget de første tomater og div. krydderurter. Det er bare så lækkert :))

Ann sagde ...

Den der skrå kant, Irene. Er det een, der er der i forvejen eller har I gjort noget selv ved baljerne?
Jeg må jo lige lære, hvordan jeg skal gøre det ;-)

Benedicte sagde ...

Hej Irene. Jeg er også meget nysgerrig på de baljer! De er både smukke og smarte. Hvor har I fundet dem - og hvor høje er de? Jeg har desværre lidt rygproblemer, så jeg har opgivet at holde have i gulvhøjde ;-)

Fru Kahr sagde ...

Det er en rigtig smuk køkkenhave I har jer:-)
Som en ekstra bonus, så er de rå zinkbaljer jo tilligemed smukke sammen med alt det grønne.